Someone just died and you're laughing.


Där jag bor pratar dom om victory och inte justice...
Jag kan förstå att Amerikanare är glada, det var ju usama som planerat 9/11. Men jag kan tänka mig att han nog smidit många planer under de 9 eller 10 åren han var borta/gömd.. Och jänkare har ju dödat många oskyldiga också i och med Usama.. Är det inte lika dåligt? Nu är han död tror du kriget kommer sluta? Jag är inte så insatt i det ta, men victory känns det långt ifrån.
Usama bin ladin är död.
Amerika stavar hans namn Osama bin Laden. Ingen kanske ens är säker på hur hans namn stavas. Så insatta är vi va. Jag är inte ett dugg insatt i detta ämne. Mer än att jag bli sjukt irriterad när jag hör hur folk tycker det är sjukt bra och att detta är en seger. Seger???
Jag ogillar krig, och ser inte riktigt någon mening med det, visst i sin mån. Någon jag känner här i USA åkte ut i krig direkt efter 9/11. Det var då det var värst. Han kom hem och fortfarande är han inte hel efter det. Visst han överlevde och har armar och ben och allt annat på plats. Jag tänker inte skriva om något innan jag frågat om det är ok. Men post traumatic stress kallas det för..
Tänk också hur många hemlösa män som går på gatan och tigger efter pengar? Ofta är det krigs veteraner. Så jävla bra är det att vara i militären här va??
Där jag bor pratar dom om victory nu och inte justice...
Jag kan förstå att Amerikanare är glada, det var ju usama som planerat 9/11. Men jag kan tänka mig att han nog smidit många planer under de 9 eller 10 åren han var borta/gömd.. Och jänkare har ju dödat många oskyldiga också i och med denna snubbe.. Är det inte lika dåligt? Nu är han död tror du kriget kommer sluta? Jag är inte så insatt i detta, men seger känns det långt ifrån.....
Det här är en låt med ett av mina favorit band, Rise Against - Hero of War.
Läs texten eller gå till youtube och lyssna på låten. Så sann som det var sagt...
http://www.youtube.com/watch?v=_DboMAghWcA
I believe in the white flag.
He said "Son, have you seen the world?
Well, what would you say if I said that you could?
Just carry this gun and you'll even get paid."
I said "That sounds pretty good."
Black leather boots
Spit-shined so bright
They cut off my hair but it looked alright
quot;>We marched and we sang
We all became friends
As we learned how to fight
A hero of war
Yeah that's what I'll be
And when I come home
They'll be damn proud of me
I'll carry this flag
To the grave if I must
Because it's a flag that I love
And a flag that I trust
I kicked in the door
I yelled my commands
The children, they cried
But I got my man
We took him away
A bag over his face
From his family and his friends
They took off his clothes
They pissed in his hands
I told them to stop
But then I joined in
We beat him with guns
And batons not just once
But again and again
A hero of war
Yeah that's what I'll be
And when I come home
They'll be damn proud of me
I'll carry this flag
To the grave if I must
Because it's a flag that I love
And a flag that I trust
She walked through bullets and haze
I asked her to stop
I begged her to stay
But she pressed on
So I lifted my gun
And I fired away
The shells jumped through the smoke
And into the sand
That the blood now had soaked
She collapsed with a flag in her hand
A flag white as snow
A hero of war
Is that what they see
Just medals and scars
So damn proud of me
And I brought home that flag
Now it gathers dust
But it's a flag that I love
It's the only flag I trust
He said, "Son, have you seen the world?
Well what would you say, if I said that you could?"

Kommentarer
Postat av: emina

verkligen bra skrivet! jag håller med. känns som någon kommer ge igen och det hela kommer bara fortsätta..

2011-05-03 @ 04:11:16
URL: http://emiinam.blogg.se/
Postat av: mamma

Ja vad ska man säga , jag är definitivt inte insatt . men kanske för vissa så känns det bra , det var ju många som dog 11 september o det kan ju vara bra att ha nån att skylla på eller?? Men krig är ALDRIG BRA!!men som sagt jag är inte där o upplever vad du gör.

2011-05-03 @ 07:16:42
Postat av: Liz

Sa sant som det var sagt????



Om du tror att denna sang skildrar nagon sanning fran nagon som har varit dar tror du med stor sannolikhet fel. Jag kanner inte till bandet, sa jag vet inte om nagon av dom ar veterans eller inte, men om dom ar skulle dom aldrig skriva en sang med denna textens innehall. Dels skulle dom bli stallda infor ratta inom militaren om dom krankt nagon pa detta satt som sangen framstaller. Tyvarr ar det sanger/texter/bocker/tidningar propaganda med sant har innehall som far folk att tro att det ar sa har det gar till inom militaren.... Tyvarr finns det fall dar liknande saker har hant visst, men dar det har funnits bevisning etc har dessa personer stallts infor ratta och straffats for det dom gjort. Det finns militarer som har betett sig omoraliskt/straffbart precis som det finns poliser, larare, praster, bankman mfl mfl som gjort saker dom inte borde eller far, som ar krankande och straffbara. Och att pasta att de flesta hemlosa ar krigsveteraner ar ju ganska krasst...visst en del ar sakert det precis som fran manga andra yrkesgrenar. Skulle dom ha hamnat pa gatan pga militaren? Man gor sina egna val har i livet och ibland tyvarr sa ar det omstandigheterna som styr. Ofta ar det politikerna som styr skattepengar etc och inte militaren. Militaren erbjuder massor av programs och hjalp med allt ifran PTS och andra problem och rehabiliteringar av alla de slag. Man maste dock ocksa vilja bli hjalpt och ta emot hjalp. Det skulle givetvis kunna erbjudas mycket mer - men igen, det ar ofta skattepengar som styr...

Postat av: Nadja

Min kille har PTSD så jag vet precis vad du pratar om, här på Hawaii finns det massor a hemlösa, många veteraner. Min kille är i National Guard så han får hjälp och kommer "tas om hand" men hade han varit i Army hade det varit en helt annan femma.

2011-05-04 @ 09:46:43
URL: http://www.alohanadi.com
Postat av: Ella

Hans namn stavas ju inte med det latinska alfabetet egentligen, och man får därför försöka stava det som det låter. Om man ska använda ett svenskt uttal på bokstäver så blir stavningen "Usama" närmast, om man istället ska använda engelskt uttal på bokstäver så blir stavningen "Osama" närmast. Så skriver du på svenska bör du säga Usama, skriver du på engelska bör du skriver Osama. Helt enkelt.

2011-05-04 @ 20:41:18
Postat av: Liz

Anna!

Tack for ditt svar, uppskattar att du tog dig tid att forklara - for att gora det enklare sa skrev jag svaret precis under din kommentar pa min blogg!

Ha en bra helg, kram Liz


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0