bröllop och visum


Jag fick en fråga från Anna:
En nyfiken fråga; Har förstått från många bloggar att man gifter sig inför Visum ansökan men att många tänkt göra om det när hela processen är klar. Kan man inte ansöka om visumet och sen gifta sig, då man ändå vill göra om det? ;) Undrar inte myndigheterna varför man slänger ihop ett "tillfälligt" bröllop? Jag har sett för många filmer säkert ;) Grattis till er!!

Jag vet att när man reser in i USA på ett k1 visa (fästmö visum) så har man 90 dagar på sig att gifta sig. Många gör nog så att dom gifter sig i ett courthouse för att snabba på processen, för det är ju så att ju snabbare man gifter sig desto snabbare går det med greencard ansökningarna. Och gifter sig inför familj och vänner vid ett senare tillfälle.. :) Planera bröllop är inte direkt lätt som en plätt. Utan tar ju massa tid och kostar pengar speciellt om man vill ha sin Svenska familj med på sitt Amerikanska bröllop!
Min man överraskade mig med en ring så efter det kontaktade vi en advokat som sa att vi skulle gifta oss så snabbt som möjligt, för att snabba på greencard processen men sedan för att vi måste vara gifta för att ens kunna ansöka om det. (Jag reste in på ett turist visum)
Vissa gör så att dom gifter sig i Sverige och sedan sköter greencard processen från olika håll.
Så det finns lite att välja mellan :)
Så all in all.. Man måste vara gift för att komma någonstans i Greencard ansökan!
Myndigheterna bryr sig inte om hur man gifter sig, bara man är gift! Det är bara en grej dom har, att man måste vara gift för det tyder på att man inte fakear kärleken, typ!?
Ni andra tjejer har ni något att lägga till, gör det isf i en kommentar här. Jag vet inte så mycket om varför ni som åkte in på ett k1 visum gifter er och sedan gifter om er? Även om jag såklart hajjar varför så kan ni väl slänga in en kommentar här och förklara :)

Kommentarer
Postat av: Jelly

Ja, den där ansökan ja...vi ska ju flytta tillbaka till NY är det tänkt. Först sommaren 2011, men nu kanske sommaren 2012. Vi är ju gifta och ska ansöka om Green Card härifrån Sverige. Vi får se hur snabbt det går, men tydligen måste man ha en benificiary om maken inte har jobb i USA...Så att man är garanterad försörjning i fall man inte får jobb på ett tag...krångligt det där!

2011-02-25 @ 05:38:07
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Swedish Army Wife

Du förklarade det hela bra tycker jag. Med ett fästmövisa har man bara 90 dagar på sig att gifta sig så då kan det väl kännas stressigt att planera ett riktigt bröllop antar jag.

Vi gjorde nåt mellanting, vi tänkte först gifta oss snabbt i rådhuset i Sverige och sen ansöka om green card för mig (immigrationsvisa) för att ha ett stort bröllop senare, men det blev iaf att vi hade ett riktigt bröllop fast med färre gäster än brukligt. Det hela handlar väl om att man vill ha tid att planera allt och det är därför man har sitt riktiga brollop senare?

2011-02-25 @ 15:47:50
URL: http://www.swedisharmywife.com
Postat av: Eleonor

You hit the nail on the head. Precis som du beskrev det. Man vet ju inte när ens ansökan blir godkänd i Sverige och får åka till USA så man vill helst inte planera bröllop alltför snart. Vi gifte oss för att påskynda Green Card processen och sedan är det ju mysigt att planera ett riktigt bröllop som tar lite tid. Vi bestämde oss för vårat bröllopsdatum i september. Det var då jag visste att jag skulle bli godkänd inom 3 månader.

kram

2011-02-25 @ 17:49:16
URL: http://eleonorsamerica.blogg.se/
Postat av: Marie

Vi gjorde som ni; jag åkte hit på turistvisum och så gifte vi oss här. Superenkelt, på balkongen med en vithårig tant i jeans som vigde oss. Sen tog det fem månader innan jag fått mitt greencard och social securitycard och kunde börja jobba och boka resa hem för att besöka Sverige. Självklart vill vi göra om det i framtiden, med familj och vänner närvarande. Men det blir inte alltid som man tänkt sig...Kram på dig!

2011-03-01 @ 06:49:18
URL: http://marielsworld.blogg.se/
Postat av: Helena Argirakis-Valencia

Hej Anna! Fosta gangen jag tittar in hos dig... Bor sjalv i USA sedan 2003, men vi bestamde oss for att gifta oss i Sverige och sedan akte jag hit. Det var sa himla komplicerat det dar med "fiancee visa"...



Kramar fran Michigan

2011-05-05 @ 00:02:49
URL: http://helenaargirakis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0