Pizzadeg

Tänkte att ni kunde få receptet på pizzadegen, den blev superb. Men jag halverade receptet för jag gillar hemmagjord pizzadeg tunn :) Dock hade jag i lite mer än 1 dl mjölk, för den blev lite torr, så prova er fram =)
Minna favvis 'pålägg' på pizza är salami (pepperoni här i usa) ananas och ost. MUMS!

Pizzadeg med bakpulver, 4 portioner
5½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 krm salt
75 g smör el. margarin
2 dl mjölk


Sätt ugnen på 225°C. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt matfettet skuret i små bitar. Finfördela med fingrarna till en grynig massa. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Lägg degen på ett bakplåtspapper och kavla ut till två stora runda pizzaformar eller en långpanna. Lägg på valfri fyllning och grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.

Kommentarer
Postat av: mamma

den får jag prova nån gång :)

2011-10-24 @ 18:40:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0